Риза Сабирйән улы сәңгелдәктә ятҡан өс-дүрт айлыҡ ҡына ҡыҙын, яңылыш имгәтеп ҡуймайым тип, һаҡ ҡына ҡулына ала. Уныһы, шуны ғына көткәндәй, күҙҙәрен ҡыҫып, иркә генә йылмайып ебәрә. “Ҡыҙым” тип йән атҡан атайға күп кәрәкме инде! Шатлығынан сабыйын өҫкәрәк күтәреп, һикертеп ала.
“Ҡыҙым, ҡыҙым, ҡыҙ кеше,
Нур һирпеп тора йөҙө.
Матур күлдәк кейер ул,
Өйрөлөп йөрөп бейер ул”, –
тип һәпесләтеүе була, Ғәлиәһе көй ыңғайына талпынып-талпынып китә. Көньяҡ Урал төбәктәрендә бындай балалар тураһында “йөрәгендә бете бар” тиҙәр. Был үҙенә күрә баһа һымаҡ та, киләсәкте юрау һымаҡ та яңғырай: йәнәһе, йыр-бейеүгә маһир күренә, дәртле булып үҫәсәк.
Ана шул “бете” кескәй Ғәлиәгә атлай башлағас та һис тынғы бирмәй: берәй көй ишетелдеме, бейергә алып төшә лә китә. Ҡыҙҙарына биш йәш тулғас, Клара Йәмил ҡыҙы менән Риза Сабирйән улы, юҡ ваҡыттарын бар итеп, уны музыка мәктәбенең хореография класына йөрөтә. Шунан алып һылыуҡай сәхнәнән төшмәй. Ҡыҙының сәнғәт юлынан китергә хыялланғанын күрә-белә йөрөгән атаһы ипләп кенә уға икенсе йүнәлеш бирергә тырыша. Борсолоуҙары нигеҙһеҙ булмай – оҙаҡ ваҡыт Сибай ҡалаһындағы “Сулпан” балалар театры автобусын йөрөткәс, артист ғүмеренең юлда үткәнен, был һөнәрҙең ни ҡәҙәр көс талап иткәнен яҡшы аңлай.
Ғәлиә, атаһын тыңлап, сәхнәнән баш тарта ла ул, тик бына йөрәккәйендәге теге “бет” йыбырлай ҙа тора. Башҡорт дәүләт университетының Сибай институтында иҡтисадсыға уҡыған осорҙа студенттар бейеү ансамбленең иң оҫта башҡарыусыларының береһенә әүерелә, күп ҡалаларҙа сығыш яһарға өлгөрә. Уҡып бөткәс, тыумыштан һалынған дәрте йәнә “ҡоторта” башлай. “Әйҙә, әйҙә, “Байыҡ”ҡа бар!” – тип ҡыҙыҡтыра.
Сибай һылыуы беренсе турҙа “Беләҙегем-йөҙөгөм” бейеүен башҡара. Абруйлы баһалама ағзалары “5”-лене йәлләмәһен өсөн ҡыҙ ҙур тырышлыҡ һала: Баймаҡ ҡалаһына барып, Башҡортостандың атҡаҙанған мәҙәниәт хеҙмәткәре Динислам Исҡужиндан, Өфөлә Башҡортостандың атҡаҙанған артисы Йәмилә Бикбаеванан оҫталыҡ дәрестәре ала.
– Икенсе турға үткәс, Ғәлиә шаян бейеү өйрәтеүемде һораны, – ти Йәмилә Бикбаева. – Күптән күңелемдә йөрөткән яусы темаһын тәҡдим иттем. Шул тиклем ҙур изгелек ҡылған бит улар заманында – яңғыҙҙарҙы парлы иткән, халҡыбыҙҙың дауамын хәстәрләгән. Яусылар кеше күңеленә асҡыс таба белгән, сәсәндәр кеүек матур һөйләгән. Ошондай бай образды һынландырыр өсөн тормош тәжрибәһе туплаған, күпте күргән кеше булырға кәрәк. Тәүге осорҙа Ғәлиәнең бейеүе килеп сыҡманы. Аңлап торам – оло тормошҡа яңы ғына аяҡ баҫҡан ҡыҙға образ ауыр бирелә. “Быны бейемә лә ҡуй”, – тип өгөтләп тә ҡараным, ә ул тағы нығыраҡ сәмләнде. Жюри алдында сығыш яһағайны, оҫталығына таң ҡалдым. Репетицияларҙа шым ғына йөрөһә лә, барыһын да күңеленә һалып барған икән.
“Байыҡ – 2017” башҡорт бейеүен башҡарыусыларҙың республика телевизион конкурсында Ғәлиә Сирғәлина, шулай итеп, “Яусы” тигән өр-яңы шаян бейеүҙе беренсе булып сәхнәгә алып сыҡты һәм башҡорт милли сәнғәтенә үҙенсәлекле биҙәк өҫтәне. Яусыһының ҡыйыулығын, йор һүҙлелеген, ихласлығын ул урынлы ҡыланыштар, килешле хәрәкәттәр менән асып бирҙе һәм үҙен оҫта бейеүсе итеп күрһәтте.
Бейеүҙәге яусыһы кеүек, ҡыҙ үҙе лә алдына алғанды ҡуймай. Иҡтисадсыға уҡығандан һуң юридик факультетҡа бара. Былтыр конкурста ҡатнашыу менән бергә сығарылыш эшен яҙырға, дәүләт имтихандарына әҙерләнергә өлгөрә. Барлыҡ мәшәҡәттәр Сибайҙан Өфөгә күскән генә мәленә тура килә, шуға күрә эшкә урынлашырға һәм үҙен яҡшы хеҙмәткәр итеп күрһәтергә лә кәрәк була. Ҡыҫҡаһы, Ғәлиәнең тормошондағы ошо мажаралы йыл тураһында “Дьявол носит Prada” һымағыраҡ фильм төшөрөргә мөмкин. Ул фильмдың аҙағы бик шәп килеп сығыр ине: һылыуҡай уҡыуын ҡыҙыл дипломға тамамлай, яңы эшендә ябай хеҙмәткәрҙән биш йондоҙло отелдең спа-салоны мөдире вазифаһына тиклем үрләй һәм “Байыҡ” конкурсының беренсе дәрәжә дипломына эйә була!
Бар эштә алдынғылыҡҡа ынтылыу сифаты Ғәлиәгә атай һәм әсәй тәрбиәһенән килә. Улар дүрт ҡыҙ үҫкән. Клара Йәмил ҡыҙы менән Риза Сабирйән улы һәр береһенең юғары белемле булыуын теләгән. Өмөттәре аҡланған – балалары икешәр диплом алған. Ғәлиәнең апаһы Сәкинә Муллахмәтова – Дәүләт Думаһы депутаты Павел Крашенинниковтың ярҙамсыһы, әле бала ҡарау буйынса ялда. Һеңлеһе Зәлиә Мәскәүҙәге бер төҙөлөш компанияһында директор урынбаҫары вазифаһына тиклем үрләгән. Ҡыҙғанысҡа ҡаршы, иң өлкән апайҙары ете йыл элек, юл фажиғәһенә тарып, йәшләй генә вафат булған.
Шағир Рәйес Түләк “Башҡортлоҡ” тигән шиғырында милли рух төшөнсәһенең тышҡы ялтырауыҡҡа, сәхнәлә һәм трибуна артында кейә торған битлеккә әйләнеп барыуына әсенеп:
“Эй, башҡортлоҡ! –
Сәхнәләрҙән төшкәс,
Сисеп ырғытылған еләнеңдәй,
Һүтеп ырғытылған толомдай”, –
тип яҙғайны. Был һүҙҙәр Ғәлиәгә бөтөнләй ҡағылмай. Әсәһенән милли ризыҡтар бешерергә өйрәнеүе, Башҡортостандың Ирәндек, Ирәмәл, Мораҙым тауҙарына, шихандарға сәйәхәт ҡылырға яратыуы, көндәлек кейемдәрен милли биҙәктәр менән байытыуы – барыһы ла башҡорт булыуы менән ихлас ғорурланыуы хаҡында һөйләй. Йөрөгән ере һайын тауҙарҙан – рухи ныҡлыҡ, шишмәләрҙән – етеҙлек, аллы-гөллө сәскәләрҙән мөләйемлелек йыйып, уларҙы бейеүҙәренә күсерә. Сығыштарының сағыулығының сере шундалыр, моғайын.
Замандаштарыбыҙ күңел һиллеге һәм тән дауаһы артынан йога, пилатес практикалары, көнсығыш һәм мандала бейеүҙәре кеүек ситтән ингән күп төрлө йүнәлешкә мөрәжәғәт иткән мәлдә лә Ғәлиә башҡорт бейеүҙәренең файҙаһына инанып йәшәй. “Кәйефем ҡырылһа йә шатлығым эсемә һыймаһа, арыһам йә көс-дәрткә тулышһам – һәр саҡ бейейем. “Бөрйән ҡыҙҙары”, “Беләҙегем-йөҙөгөм”, “Заһиҙә”, “Оҙонсәс”, “Сыңрау торна”, “Бишбармаҡ”, “Ете ҡыҙ”, “Зарифа”, “Тарпандар” кеүек көйҙәргә өйрөлөп йөрөп бейеп алһам, күңелем ипкә килә, уйҙарым теүәлләнә, хәл инеп ҡала. Беҙҙең хәрәкәттәрҙең тәрән мәғәнәле, нәфис булыуына һоҡланам. Мәҫәлән, ҡатын-ҡыҙ ҡулдары менән генә бик күп мәғлүмәт еткерә ала: бейек тауҙарҙы, сылтыр шишмәләрҙе, сәскәле туғайҙарҙы, зифа талдарҙы һүрәтләй, аш-һыу әҙерләү, йөн иләү, һыуға барыу кеүек ҡәҙимге эштәрҙе нәзәкәтле итеп тасуирлай. Рәссам ҡылҡәләм менән картина яҙа тиерһең!” – ти Ғәлиә.
Сит халыҡтар мәҙәниәтенә эйәргәнсе, бәлки, үҙебеҙҙекен күрә һәм яңы йүнәлештәрҙә лә үҫтерергә кәрәктер, тип уйларға мәжбүр итә ҡыҙҙың һүҙҙәре. Ысынлап та, тәнгә лә, йәнгә лә файҙалы милли бейеүҙәребеҙ. Быға инаныр өсөн ғүмер буйы башҡорт бейеүенән айырылмаған Рәшиҙә Туйсина, Зөлфиә Ҡудашева кеүек сәхнә оҫталарына күҙ һалыу ҙа етә: йәш сырайлы, шатлыҡ һирпеп торған ҡарашлы, һомғол буйлы, һығылмалы хәрәкәтле ханымдар алдында ҡартлыҡ үҙе баҙап ҡалған да баһа!
Сәхнәлә генә түгел, тормошта ла гел иркә генә йылмайып йәшәгән Сибай һылыуының киләсәктә лә уңыштары, шатлыҡтары күп булыр, сөнки ул, үҙе әйтмешләй, әсәһенән изгелеккә, яҡшылыҡҡа ышанып йәшәргә, төшөнкөлөккә бирелмәҫкә өйрәнгән.
– “Байыҡ”та ҡатнашыу хыялы бойомға ашҡас, яңыһы барлыҡҡа килде – тормошомда атайым кеүек киң күңелле, оло йөрәкле кешене осратырға теләйем. Әсәйемдең тәүге ире мәрхүм булғас, ул ике бала менән йәшләй генә тол ҡала. “Артабан нисек йәшәргә?” тип аптыранып йөрөгәнендә атайым тәҡдим яһай. “Балаларыңды аяҡҡа баҫтырышырмын”, – ти. Ҡәҙерлебеҙ һүҙендә тора, әсәйем менән утыҙ йылға яҡын бергә тормош көтәләр, – ти Ғәлиә.
Ғәлиә менән яҡындан аралашҡан кешеләр, моғайын, уның донъяға фәлсәфәүи ҡарашын, башҡаларҙың күңелен уйлап ҡына һөйләшеүен һиҙмәй ҡалмайҙыр. Әлеге мәлдә башҡарған төп эше тураһындағы һорауға ла көтөлмәгән яҡтан тотоп яуап ҡайтарҙы. “Элек матурлыҡты һомғол кәүҙә, сибәр йөҙ, һәйбәт маникюр тип ҡабул итә инем. Спа-салонда, йәғни кешеләр ял итә, үҙҙәренең тышҡы ҡиәфәтен ҡарай торған ерҙә эшләй торғас, был төшөнсәне бөтөнләй икенсе төрлө аңлай башланым, – ти Сибай һылыуы. – Матурлыҡ – ул кешегә ихтирамлы булыу, яғымлы һөйләшеү, тик яҡты ыңғай уйҙар уйлау, эшеңде намыҫлы башҡарыу, донъяға һөйөп ҡарау. Тағы ла матурлыҡ – ул минең әсәйем. Ҡәҙерлебеҙ өйөнә килгән олоһон-кесеһен туйғансы ашатып, матур һүҙҙәре менән ҡанатландырып, ихлас ҡунаҡ итә белә. Әлегә төп эшем – ошо барлыҡ сифаттарҙы үҙемдә үҫтерергә ынтылыу”.
Нурзиә ЙЫЛҠЫБАЕВА.
Архив, 2018 йыл.