– Кем ул Айнур Бирғәлин?
–Учалы районының Баттал ауылында тыуып үҫтем. Күбәләк ырыуы вәкилемен. Уральск мәктәбендә белем алдым. Унда бабайымдарҙа йәшәп уҡырға тура килде. Уларҙың тәрбиәһе тормошома ыңғай йоғонто яһаны.10 – 11-се синыфтарҙы Белорет лицей-интернатында дауам иттем. Һуңынан Рәсәй Ислам университетына уҡырға индем. Дини белемгә ынтылыш көслө булыу сәбәпле, Мысырға уҡырға барырға булдым. «Әл-Әзһәр» университетының Сәнәүиә институтына уҡырға индем. Әммә уҡыуҙы тамамларға насип булманы, был илдә солғаныштар башланғас, сит ил студенттарын өйҙәренә ҡайтарҙылар. Ғәрәп телен яҡшы белә инем. Һис икеләнеүһеҙ Башҡорт дәүләт университетының башҡорт филологияһы һәм журналистика факультетының башҡорт-ғәрәп бүлегенә уҡырға инеп, уны уңышлы тамамланым. Студент ваҡытта Әхмәтзәки Вәлиди исемендәге Милли китапханала һирәк осраған китаптар бүлегендә ғилми хеҙмәткәр булып та эшләп алдым. БДУ-ны тамамлағас, эшҡыуарлыҡ юлынан киттем. 2007 йылдан алып мәсеттәрҙә дин дәрестәре алып барҙым, Рәсәй мосолман эшҡыуарҙар ассоциацияһының Башҡортостан бүлексәһе менән етәкселек иттем. 2013 йылда «Рамазан» мәсетендә имам булып теркәлдем. Һуңынан Өфөнөң 8 Март ҡасабаһында «Фәтхислам» мәсетен төҙөткәс, шунда имам-хатип булып киттем. Ғаиләлемен, ҡатыным Альбина менән дүрт бала тәрбиәләйбеҙ.
– «Әл-Әзһәр» университетында белем алдым, тинегеҙ. Был абруйлы дини уҡыу йортонда күп кенә билдәле шәхес уҡыған. Әле лә ул шул кимәлен тотамы?
– Ҡаһирә ҡалаһындағы «Әл-Әзһәр» университеты – Мысырҙың үҙенсәлекле бренды иҫәпләнгән донъялағы иң боронғо мосолман уҡыу йорттарының береһе. Шулай булыуға ҡарамаҫтан, бында уҡырға килгәс, шәкерттәргә уҡырға шарттар тыуҙырылмауы аптыратты. Һыланмаған, аҡланмаған стеналар, бетон иҙән, саң-туҙан ҡунған тәҙрәләр, мәңге буяу күрмәгән парталар. Студенттарҙың уҡыу, йәшәү шарттарына иғтибар юҡ, уҡытыусыларҙың хеҙмәте баһаланмай. Әммә мөғәллимдәр бик көслө, төплө белем бирә ине. Беҙ уникаль китаптарҙы, боронғо ҡулъяҙмаларҙы уҡып, белем алдыҡ.
«Әл-Әзһәр»ҙе тамамлау – дини белемгә эйә булыу ғына түгел, әҙәм балаһының дингә ихласлығы, ошондағы шарттарға түҙемлеге, ҡаҡшамаҫ ихтыяр көсө, тип иҫәпләйем.
– Беҙ Һеҙҙе Өфөнөң 8 Март ҡасабаһында мәсет төҙөткән кеше итеп беләбеҙ. Эшҡыуар булараҡ, иман йортон үҙ аҡсағыҙға төҙөттөгөҙмө?
– Нигеҙенә свай ҡаҡҡандан һуң, ышанаһығыҙмы-юҡмы, 100 квадрат метрлы бинаны 3 аҙна 4 көндә сафҡа индерҙек. Иман йорто халыҡтан йыйылған аҡсаға төҙөлдө. Социаль селтәрҙә, мәсеткә нигеҙ ҡорҙоҡ, ошо төҙөлөшкә аҡса йыябыҙ, тип иғлан биргәйнек, кешеләрҙән иғәнәләр килә башланы. Башҡарылған эштәр, күпме аҡса йыйылыуы, уның нимәгә сарыф ителеүе тураһында даими отчет биреп барҙыҡ. Бөтәһе 1 млн һумға яҡын аҡса йыйылды. Тиҙ генә йорттоң стеналарын күтәрҙек, башын яптыҡ. Евротәҙрәләр ҡуйылды, эске буяу-һылау эштәре башҡарылды, йылылыҡ үткәрҙек, иҙәнен йылытыла торған итеп эшләттек. Мәсет төҙөлөп бөтөүгә Рамаҙан айы башланды. Ғәйет байрамына 140-лап кеше йыйылды. Беҙҙең барыһын да асыҡ, әүҙем эшләүебеҙ халыҡтың, иман йорто төҙөлөшөнә ярҙам күрһәтеүселәрҙең иғтибарын йәлеп иткәндер, тип уйлайбыҙ.
Әле уның эргәһендә тағы ла ҙурырағын төҙөргә ниәтләйбеҙ.
– Башҡортостан мосолмандары Диниә назараты етәксеһе булараҡ, ойошманың төп бурыстары тип нимәләрҙе иҫәпләйһегеҙ? Элек нисек булған һәм хәҙер нимәләрҙе үҙгәрттегеҙ?
– Диниә назараты алдында ҡәтғи йүнәлеш, ҡағиҙәләр буйынса эшләү бурысы ҡуйылды. Маҡсатыбыҙ – булған көстәрҙе берләштереү һәм республикабыҙҙа динде үҫтереү йәһәтенән юғарыраҡ һөҙөмтәләргә өлгәшеү. Яңы проекттарға, башланғыстарға иҫәп тотабыҙ. Мәғрифәтселек эшен, урындарҙағы иман йорттарына ярҙам итеүҙе йәнләндерергә кәрәк. Хажға барыуҙы ойоштороу бурысы ла бөгөн назараттарға йөкмәтелде.
Әле беҙ мөфтиәт һәм райондар менән тығыҙ бәйләнеш булдырҙыҡ. Назаратта айырым бүлек булдырып, мәхәлләләрҙе теркәү ябайлаштырылды. Имамдарға эш хаҡы түләүҙе яйға һалдыҡ. Уларға китаптар табып биреүҙе, семинар-курстар ойошторорға уйлайбыҙ.
Мөфтөй итеп тәғәйенләнгәс, миңә күп райондарҙа булып, имамдар менән осрашырға тура килде. Улар хөтбәләргә әҙерләнеү өсөн әсбаптар етмәүенә зарланды. Күптән түгел дин әһелдәренә ярҙам йөҙөнән элек нәшер ителгән «Диниәт» журналын тергеҙҙек. Ике һаны сығарылды ла инде. Үҙебеҙҙә дини китаптар ҙа нәшер ителәсәк.
Күрше Ҡазан ҡалаһына ҡарағанда, беҙҙең баш ҡалабыҙҙа мәсеттәр ун тапҡырға аҙ. Күргәнегеҙ барҙыр, хатта дини байрамдарға намаҙ уҡырға килеүселәр унда һыймай ҙа. Беҙ – мосолман республикаһы, баш ҡалабыҙҙа иман йорттарын күберәк төҙөргә кәрәк. Әле был йәһәттән ер бүлеү мәсьәләһен хәл итәбеҙ.
Ҡөрьән Кәримде лә башҡортсаға яңынан тәржемәләп, тәфсирҙәре менән нәшер итергә уйыбыҙ бар.
Рәсәйҙең Мөфтөйҙәр советынан да яҡшы өлгөләр аласаҡбыҙ. Күрше республикаларҙан ислам динен үҫтереү йәһәтенән күп нәмә өйрәнергә була. Республика етәкселеге тарафынан Өфөнөң Салауат Юлаев проспектындағы «Әл-Рәхим» мәсете төҙөлөшөн дауам итеү ҙә иғтибарға алынды. Мөфтиәт мосолмандар араһында тарҡаулыҡҡа, низағ-аңлашылмаусанлыҡтарға юл ҡуймаҫҡа тейеш. Әлхәмдүлилла, назарат яңы йәш көстәр менән тулыланды. Был бурыстарҙы ыңғай атҡарып сығырбыҙ, тип уйлайбыҙ.
– Йәштәр хәҙер төрлө дини ағымға эйәрә. Нимәһе менән йәлеп итә һуң улар? Традицион динде нығытыу өсөн артабан нимә эшләргә кәрәк?
– Диндә төрлө йүнәлеш күбәйҙе. Быға сит илдәр менән бәйләнештәрҙең нығыуы, интернет селтәре лә йоғонто яһай. Йәштәр ошо ағымдарға эйәрмәһен өсөн беҙҙең бурыс – аңлатыу эштәре алып барыу, рәсми динде пропагандалау. Ислам ҡанундарын аңлатырға тейешбеҙ. Үҙебеҙ абруй яуламайбыҙ икән, ситтәр беҙҙең мосолмандарҙы үҙҙәренә ҡаратасаҡ. Беҙҙең төбәккә хас булмаған, сит ил мәнфәғәттәре файҙаһына эшләгән дин битлеге аҫтында йәшеренгән ойошмалар хаҡында ла дөрөҫлөктө һөйләргә бурыслыбыҙ. Экстремизмдың дине лә, милләте лә юҡ.
– Беҙҙең дини уҡыу йорттары һөҙөмтәле эшләйме?
– Башҡортостан Диниә назаратына ҡараған өс уҡыу йорто – Өфөлә Мәрйәм Солтанова исемендәге, «Ғәлиә» ислам колледждары, Стәрлетамаҡ ҡалаһында «Нур-Әл-Иман» мәҙрәсәһе бар. Урал аръяғы райондары өсөн Сибай ҡалаһында мәҙрәсә асырға уйлайбыҙ. Студенттарға белем биреү кимәлен күтәреп, әҙер белгестәрҙе мәхәлләләргә эшкә урынлаштырыу, эш хаҡы түләүҙе яйға һалыу, уларҙы урындарҙа торлаҡ менән тәьмин итеү хәстәрлеген күрергә кәрәк.
– Мәсеттәрҙең имамдары – ололар. Уларҙың алмашҡа ҡалдырырлыҡ кешеләре юҡ. Бәләкәй ауылдарҙа йәшәүселәр мәрхүмдәрҙе ерләүҙе ойоштороу өсөн муллаларҙы хатта күрше ауылдарҙан саҡырып килтерергә мәжбүр. Бөгөн ауыл имамдарының бурысы нимәнән ғибәрәт?
– Бөгөнгө көндә ауылдағы мәсетте ҡарау имамдарҙан күп көс, энергия талап итә. Йәштәр был эштә яуаплы ла түгел. Әммә беҙҙә хәл насар түгел, нигеҙ бар. Мәсеттәребеҙ бикле тормай. Ауыл имамы итеп һайланған кеше башҡаларҙы ла эйәртә алырлыҡ хөрмәтле, абруйлы, яҡшы ойоштороусы булған, мәғрифәт эштәрен алып барған, рухиәтте үҫтереүгә бар көсөн һалған имам булырға тейеш. Зәҡәт ойоштороу, эшҡыуарҙарҙы йәлеп итеп, мохтаждарға ярҙам итеү ҙә – уның эше.
– Республикалағы дин ҡәрҙәштәребеҙгә теләктәрегеҙ…
– Беҙгә иманға килеп, тарҡаулыҡҡа юл ҡуймай, бер фекерле булып эшләргә кәрәк. Йәмғиәттәге мәсьәләләрҙе хәл иткәндә берҙәм булыу шарт. Бүлешерлек бер нәмәбеҙ ҙә юҡ. Кире күренештәргә күберәк иғтибар итәбеҙ, үҙебеҙҙән яҡшыраҡ йәшәгән, матур итеп донъя көтөргә тырышҡандарҙы, уңышҡа ирешкәндәрҙе күрә алмайбыҙ. Күңелдәребеҙҙә кенә, асыу булмаһын, күберәк изге ғәмәлдәр ҡылырға тырышайыҡ.Тормошобоҙҙа изгелеккә, шәфҡәтлелеккә күберәк иғтибар бүләйек, матур ғәмәлдәр менән йәшәү көнитмешебеҙҙең айырылғыһыҙ өлөшө булһын. Аллаһы Тәғәлә шунда ғына барыбыҙҙың да изге эштәренән риза булыр.