Эреле-ваҡлы түрәләр, яҙыусылар, журналистар, йырсылар, бейеүселәр, табиптар, уҡытыусылар, эшселәр – ҡыҫҡаһы,
барыһы ла тиерлек ауылдан сыҡҡан. Кемдер беренсе быуын, кемдер икенсе... Тик, нисек кенә булмаһын, ауыл тормошо менән таныш, яҡшы таныш кешеләр. Шуға күрә барыһын да ауылдаштар тиергә мөмкиндер. Эйе, аҡыллы һүҙҙәре, файҙалы кәңәштәре менән һинең нервыңа тейә торған, ауыл тормошон һинән яҡшыраҡ “белгән” һәм ҡалала йәшәгән ауылдаштарың була улар.
Иғтибар иткәнең бармы икән: әүәли-шәүәли замандарҙан уҡ килгән “ауылда, исмаһам, һөтө-майы, ите-йөнө, күкәйе үҙеңдеке” тигән алтын һүҙҙәрҙе бөгөн “тырышһаң, ауылда йәшәргә була” тигәне алыштырҙы. Кемдәр генә әйтмәй уны?! Президенттан алып кисә диплом алған йәш журналисҡа тиклем ауыл тураһында һүҙ сыҡһа, һөйләмен шулай тип башлай йәки тамамлай. Баҫым яһап та ҡуя әле: бөтөн хикмәт – тырышыуҙа, ти. Һин тырышһаң, игендәр шаулап үҫәсәк, картуфтар йоҙроҡ ҡәҙәрле генә түгел, баш хәтле буласаҡ, тауыҡтарың – өйрәк, ә өйрәктәрең ҡаҙ саҡлы ҙураясаҡ. Һыйыр малын әйтеп тә тормайым инде. Көнөнә өсәр һауып алырлыҡ булалыр, моғайын. Быларҙың барыһын да ишеткәндә, һинең һарыуҙарың ҡайнаймы икән, ауылдаш? Эсеңдә йәнең булһа, ҡайнайҙыр.
Яҙҙан “бисмилла”ларыңды әйтеп, картуфыңды, һуғаныңды сәсәһең. Сөгөлдөр менән кишерҙәреңде төртөп сығаһың. Бер аҙҙан, тышта ҡар иреп бөтмәҫ борон уҡ, тәҙрә төптәрендә урын алған тартма-тартма помидор-ҡыяр-кәбеҫтәләреңде сығарып ултыртаһың.
Ҡайһыһын – теплицаға, ҡайһыһын – тура ергә. Шөкөр, магазиндарҙа орлоҡтарға ҡытлыҡ юҡ. Ҡабаҡтың да төрлөһөн, ҡарбуз-ҡауындың да беҙҙең яҡта үҫә торғандарын ғына һайлап алаһың. Борсаҡ, фасоль, көнбағыштарын рәт-рәт итеп теҙәһең. “Шытып сыҡһалар ярар ине”, “Тырнаҡланып китһәләр ярар ине” тип иртә-кисен теләйһең. Ә баҡсалағы беренсе йәшел үҫентеләрҙе күргәс, эсеңә йылы йүгерә. Аллаға шөкөр, тиһең. Әммә шулай ҡанатланып йөрөгән сағыңда ап-аҡ ҡырау төшөп, колорадо ҡуңыҙын атландырып сығып килгән сәтәкәй бармаҡ оҙонлоғона саҡ еткән картуфтарҙы ла, ҡыяр-помидорҙарыңды ла ҡара көйҙөрә. Бер генә төн төшһә икән әле! Ҡат-ҡат төшөп, һинең мул уңышҡа булған өмөтөңдөң бер киҫәген ҡайырып һындырып ала.
Ярай, яҙғаны шулдыр, тиһең. Ҡырауҙар үткәс, шифалы ямғырҙар көтөп, күккә бағаһың. Яңынан морон төрткән картуфтарыңа файҙа булыр ине, тиһең... Күктәр йәлләп, бер-ике рәт ямғыр ебәрһә, йәнә ҡанаттар үҫә үҙеңә. Ҡырауҙарға бирешмәгән сейәләр, алмағастарға ла күҙең төшкөләй башлай. Шау сәскә аттылар, емеше мул булыр, тиһең. Ә уларҙы ҡара бөжәктәр баҫа. Дарыуын да, ағыуын да һибәһең – тырышаһың. Файҙаһы тейә, әлбиттә, әммә алда оҙон йәй бар бит әле. Ямғырһыҙ тилмерткән эҫе йәй... Һин һаман тырышаһың – биҙрә-биҙрә һыу ташып һибәһең. Ҡороп ярылған ергә һинең бер биҙрә һыуың да “селт” итеп теш араһынан төкөрөүгә тиң, әммә ҡарап тороп булмай бит. Күҙ алдында көйрәй, көйә баҡсаң. Шул эҫелеккә өҫтәп, йыл һайын бер афәт сығып тора: әле сиңерткә баҫа, әле – ҡыр күбәләктәре. Әленән-әле барлыҡҡа килгән яңы, таныш түгел ҡоротҡостар, Американың ужас киноларындағыса, күңелеңә шом һала. Улар менән сағыштырғанда колорадо ҡуңыҙҙары таныш һәм ғәзиз кеүек тойола инде. Тиҫтә йылдар дауамында үҙәктәреңә үтеп йөҙәткән был бөжәктәрҙе “тәтәй ҡалаҡтарыбыҙ!” тип һөйөрҙәй булдың, шикелле. Исмаһам, уныһына ҡаршы көрәшеү ысулдарын беләһең. “Үҙебеҙ үк ағыулап ашайбыҙ” тип уфтанһаң да, ағыуҙарын алдан һатып алып, “дошмандар”ҙы әҙерләнеп көтәһең. Тик йылдан-йыл улар һинең ағыуыңа ҡаршы тороусанлығын арттыра. Инде килеп картуфыңдың үҙен ағыулап ултырта башланың. Әммә файҙаһы аҙ... Ҡырауҙан һуң зәғиф кенә булып күренә башлаған картуф һа-бағын һаҡлап ҡалырға теләп мүкәйләп ҡортон йыйыуға күсәһең. “Өф-өф” итеп үҫтергән картуфтарың инде сәскә атты тигәндә генә ел-дауылын туҙҙырып, ғәрәсәт килә лә боҙло ямғыры менән баҡсаңды “утай” ҙа сыға.
Ана шулай теге баш ҡәҙәрле булырға тейешле картуфтар тауыҡ йомортҡаһы саҡлы ла була алмай. Ә сүбе үҫә, ҡоро тимәй, ямғыр тимәй, дауыл тимәй... Бер башынан утап килеп сығаһың, икенсе башынан инеп китәһең. Тырышмайһыңмы әллә? Тырышаһың бит!!!
Яҙ башында эре бройлерҙар тип һатып алып, сабый бала урынына тәрбиәләп, ҡарға-ҡоҙғондан күҙ ҡараһылай һаҡлап үҫтергән себештәреңдең ғәҙәти тауыҡ икәнен, ә “утка-гусь” тигәндәренең ғәҙәти өйрәктән бер нәмәһе менән дә айырылмағанын күргәс тә, уфтаныуҙан ары бер ни ҡалмай... Инде иҫән-имен үҫтеләр тигән ҡаҙҙарыңды төлкө быуһа, көтөүһеҙ ҡалған һарыҡтарыңды ҡырағай эт ашаһа, күршеңә һөйләп зарланаһың да, тағы тырышаһың...
Ҡасандыр “бесән” менән “урман” йәнәшә йөрөй торған һүҙҙәр ине. Хәҙер халыҡ урманда бесән сабыуҙы онотоп бара. Ҡул көсөнән бигерәк, техника ярҙамында эшләйҙәр уныһын. Аҡсаң ғына булһын: сабып-йыйып та бирәләр, ҡайтарып та бушаталар. Бер эшең еңеләйҙе, исмаһам. Әммә быны ла шунда уҡ күреп ҡалып, үҙ фекерен белдерергә ашығыусылар табылды.
“Хәҙер “мин бесән ашамайым” тигән һүҙҙәрҙе ҡала кешеләренән генә түгел, ауылдыҡыларҙан да йыш ишетергә була. Сөнки унда мал аҫрарға атлығып тормайҙар. Һыйыр ҡойроғона йәбешеп ятыу бөттө”, – тип шелтәләргә керештеләр. Тик ни өсөндөр еленендә үк һөтө әсей башлар сиккә еткән һыйырыңды һауып, һөтөн көлкөлө хаҡҡа һөт йыйыусыға тапшырғаныңды иҫәпкә алыусы юҡ. Йәштәрҙең мал аҫрамауын да ялҡаулыҡҡа ғына ҡайтарып ҡалдыралар... Ә уның төп сәбәбен һин генә беләһең, ауылдаш.
Күптән түгел ялан ҡәҙәр өй һалып, һәр бүлмәһен, һәр мөйөшөн үҙҙәре теләгәнсә төҙөп, рәхәт тормошҡа өмөтләнгән күршеләрең район үҙәгенән фатир алып күсенеп китте. Сөнки ауылда башланғыс мәктәп кенә ҡалған, ә бер аҙҙан уныһы ла ябыласаҡ, тиҙәр... Ә бит тырышырға әҙер ине улар! “Тырышһаң, ауылда йәшәргә була!” тигәнгә ышанып, өйләнешкәс, ҡалаға китмәй ҡалғайнылар... Тик уларҙың ике балаһын аяҡҡа баҫтыраһы, уҡытып, кеше итәһе бар. Әммә, ҡыҙғанысҡа ҡаршы, йәй һайын ябылыу ҡурҡынысы аҫтында ҡалған ауыл мәктәптәрендә белемдең сифаты кәмегәндән-кәмей. Һәр хәлдә район үҙәгендә (ҡаланы әйтеп тораһы ла юҡ) уҡыусы, көндө төнгә ялғап, теге йәки был фәнде үҙләштергәндә, ауылдағы йәштәше дүрт юллыҡ шиғыр ятлап, “бишле” ала. Юҡһа, һәр икеһе лә Рәсәй гражданы, һәр икеһе лә төплө белем алыуға тигеҙ хоҡуҡҡа эйә. Улар араһында бары тик бер генә айырма бар: беренселәре алдараҡ әйтелгән теге матур лозунгыны яңғыратасаҡ, икенселәре тыңлаясаҡ. Ләкин, нисек кенә булмаһын, улар ғүмерлеккә ауылдаштар булып ҡаласаҡ...
Аҙна һайын йома һәм шәмбе көндәрендә ҡаланан сығыу юлы буйлап “ҡыҙыл йылан шыуыша”. Оҙон сылбыр булып бер-бер артлы теҙелгән машина уттары ул. Ауылдаштар ҡайта. Аҙнаның ошо ике генә көнөн булһа ла, рәхәтләнеп ауыл һауаһын һулап, иркенлектә үткәреп ҡалырға тырыша улар. Шуға күрә йома кисен – Өфөнән сығыр өсөн, ә йәкшәмбе көндө, киреһенсә, ҡалаға инер өсөн шаҡтай оҙаҡ “бөкө”ләрҙә ултырырға тура килһә лә, түҙәләр. Ауыл үҙенә тарта. Йәш барған һайын ҡаланың сағыу уттары ялҡыта бара, ауылдың тыныс урамдары нығыраҡ һағындыра. “Балаларҙы үҫтергәнсе генә йәшәһәк, пенсияға сыҡҡансы ғына торһаҡ, икенсе көндө үк ҡайтып китер инек ауылға!” – тип, таш йорттар араһында йән аҫрап йәшәй улар. Шуға күрә ата-әсәһенән ҡалған йорт-ҡураны ла һатмай һаҡлайҙар – киләсәктә үҙҙәре ҡайтып йәшәргә йыйына. Киткәндәрҙең барыһы ла кире ҡайта тигән һүҙ юҡ. Ҡайһы берәүҙәрҙең кендек бауы ауылдан бөтөн-ләй кибеп өҙөлә. Ҡарт көндәрендә ҡала фатирының уңайлыҡтарын ташлап китергә әҙер булмай сыға ундайҙар. Өҫтәүенә, ауыл ерендә дауаханаларҙың булмауы ла ҡурҡыта үҙҙәрен. Ә ҡалала, ни генә тиһәң дә, ҡайһы табип кабинетын ниндәй хәрби тактика менән “аккупировать” итергә кәрәклеген беләләр.
Мәктәптәр ябылған, клубтар ҙур йоҙаҡҡа бикләнгән ауылдарҙа йәштәр ҡалмай. Ләкин шулай уҡ ауылдар бөтмәй әле. Буш өйҙәргә ҡасандыр сығып киткәндәр ҡайта. Билдәле, улар емертеп донъя көтөргә ҡайтмай. Үҙ хужалыҡтарында әштер-көштөр йөрөп ятһалар – бик хуш. Ҡала кешене бик тиҙ үҙгәртә бит ул. Унда күҙ асып йомғансы һыңар биҙрә һыу күтәрһәң дә ҡулға ҡан һауыр кешегә әүереләһең. Юҡ-юҡ, ялҡаулыҡтан тимәйем, йәшәү шарттары төрлө булғанлыҡтан килә ул. Ә егерме-утыҙ йылдан, ғөмүмән, уның рәте бөтә. Ҡала кешенең һутын һурып ала ла, ауылға табан “төкөрә” булып сыға. Буш йорттарға нәҡ шундай ҡарттар ҡайта инде. Ғүмер буйы эшләп, ауылын һағынып түҙеп-сыҙап йәшәү дәүерендә фатир алған булһа, ундайҙарҙы бик бәхетле тип һанарға кәрәк. Бына хәҙер йәш пенсионерҙар балаһына фатирын ғына түгел, ипотекаһын да мираҫ итеп ҡалдыра. Сөнки пенсия йәшенә еткән булһалар ҙа, банктарға бурыстары түләнеп бөтмәй әле уларҙың.
Ә һин, әлбиттә, яңы күршеңә һөйөнәһең, ауылдаш. Һөйләшергә, аралашырға кеше булды, тиһең. Урамыбыҙ бөтмәй әле, тиһең. Ҡаланан ҡайтҡан күршең дә үҙенсә һөйөнә. Күстәнәскә һөт-ҡаймаҡ индерәләр, һатып алырға түгел, аҡса янда ҡала, ти. Тауыҡ алып аҫрай алһа, һаман шул йомортҡаһы үҙенеке булғанға һөйөнә. “Тырышһаң, ауылда йәшәргә була инде ул!” – ти.
Ә, онотоп торам икән. Үлгәс, йола буйынса барлыҡ шарттарын үтәп баҡыйлыҡҡа оҙатырға ауылдаштар буласаҡ тип тә, зыяраттағы өс аршин ер өсөн түләргә кәрәкмәйәсәк тип тә һөйөнә икән әле улар...
Айзирәк.